Jak si udržet remisi?

Všechny mé knížky se týkají léčby autoimunitních onemocnění. Nicméně mi spousta lidí píše, protože je zajímá,jak žiji teď, že se mi onemocnění nevrací a nemám žádné potíže. Některým se totiž podaří dostat se pomocí dietních opatření do klidového stádia, po stresové situaci se však choroba vrací. Často v závažnější formě než dříve a je proto těžké ji na vlastní pěst opět zvládnout.

Já samozřejmě nemohu říct na sto procent, že budu vždy úplně zdravá. Momentálně to však takto cítím a opravdu věřím, že to tak zůstane a kolitida se nevrátí. Víra, že jsem zdravá a vyléčená je nesmírně důležitá.

Uzdravit duši je naprosto nezbytné. Nicméně jsem samozřejmě řešila jak psychickou, tak tělesnou stránku věci. Jak jsem se léčila popisuji v knize Labyrintem střeva k uzdravení zde>>. Došla jsem tak uzdravení, které však není garantované. V životě jsem změnila spoustu věcí, které dodržuji i nadále. Celý můj příběh si můžete přečíst zde >>

Jak tedy vypadá můj návod na „udržení remise“? Jak reálně vypadá moje uzdravení?

Půjdu bod po bodu stejně tak, jak shrnuji léčbu ve své knize „6 pilířů zdraví“ zde >>

Psychika

  1. Relaxační cvičení a meditace: stres bývá častým aktivátorem onemocnění. Abych se udržela v pohodě, pomáhají mi meditace a relaxační cvičení. Večer těsně před spaním se vždy uvolním a prožiji si 10 minut relaxace s léčebnou vizualizací. Pomocí těchto technik si nahrávám do podvědomí klid a pohodu, ale také informaci o tom, že je mé tělo zdravé a silné. Když jsem unavená a nemám sílu na aktivní práci s myslí, věnuji alespoň 10 minut meditaci. Stejně tak relaxuji například při kojení či uspávání dětí, kdy se snažím spojit se svými dcerkami. Nevím, zda se to opravdu děje, ale myslím, že je to možné. Během tohoto napojení totiž cítím jemné brnění, jakoby námi procházela elektřina. A všechny pak lépe usínáme 🙂
  2. Kognitivně behaviorální terapie: certifikát k praktikování této psychoterapeutické metody jsem si původně dělala pro vlastní potřeby. Abyste toto osvědčení dostali, musíte totiž projít výcvikem, kdy nejprve pracujete na sobě. Stres tu je a bude a my se s ním musíme naučit žít a pracovat. To se mi podařilo díky tomu, že jsem se zbavila domněnek, předpokladů, neschopnosti říkat ne, touze po dokonalosti a podobně. Díky kognitivně behaviorální terapii jsem se stala tichým pozorovatelem svých emocí a nyní s nimi již většinou dokážu realisticky pracovat před tím, než u mě navodí stres či úzkost.
  3. Pohyb: pohybová aktivita je důležitá také pro naše fyzické tělo. Nicméně ji musím uvést i zde, protože se při ní uvolňují hormony štěstí, endorfiny 🙂 Já miluji sport a i když jsem limitovaná dětmi, najdu si na něj čas. Starší tříletou dcerku jsem naučila jezdit na kole a téměř denně za ní běhám s kočárkem, ve kterém spí mé dvouměsíční miminko. Když mám chvilku, lehnu si na zem a zacvičím si.  Občas manžel pohlídá a mám prostor zajít si třeba na jógu.
  4. Zdravé prostředí: přestala jsem se stýkat s lidmi, se kterými se necítím dobře. Když mám s někým konflikt, řeším jej, místo abych v sobě dusila úzkost. Doma se řídím heslem co dáváš, to dostáváš. Vztah s dětmi i manželem mám skvělý. Samozřejmě si ale uvědomuji, že každý má jinou výchozí situaci. Vztahy jsou komplikované, ale měli bychom vždy myslet na sebe a snažit se vytvořit si co nejklidnější prostředí k hojení. Krůček po krůčku.

Zdravá střeva

  1. Doplňky stravy: nejsem zastánce chronického užívání žádných léků či doplňků stravy. Abych si udržela zdravou střevní sliznici však někdy jejich službu využiji. Občas si dám vlákninu (Psyllium), aby se střeva očistila. Dále užívám multivitamíny v zátěžových situacích, jako je například kojení a porod, ale také v zimě. V případě, že cítím nepohodu střev, užívám několik dní probiotika.
  2. Aloe vera šťáva: opět využiji jen v případě, že cítím nějaký diskomfort. Má hojivé účinky na střevní sliznici.
  3. Kombinování potravin: například červené maso může zatěžovat střevní sliznici. Proto je nutné si jako přílohu dát zeleninu, která napomůže jeho vstřebávání a ochrání také sliznici. Bílkoviny (maso, vejce, luštěniny) jím se zeleninou, přílohy nepoužívám, pouze výjimečně.

Jídlo

Můj způsob stravování je přizpůsobená paleo dieta. Dříve bych takovéto jídlo netolerovala, jakmile se mi ale podařilo uzdravit střeva, stala se čerstvá zelenina základem jídelníčku. Snažím se nakupovat produkty v bio kvalitě, maso odebírám z menších farem. Koupím si například 10 kg hovězího masa a vše mám v mrazáku a postupně spotřebovávám.

  1. Co nejím (pouze výjimečně): mléko, lepek (pečivo, těstoviny, oplatky … ), houby (protože je nemám ráda), fast food, polotovary a hotová jídla (kupované pomazánky a podobně), uzeniny (pouze prosciutto bez konzervantů). Nepiji alkohol a slazené nápoje typu Coca cola. Vyhýbám se aditivům, umělým sladidlům, aromatům, barvivům a konzervantům.
  2. Cukr se snažím jíst co nejméně, je to ale pro mě těžké, protože miluji čokoládu a zmrzlinu. Hledám alternativy, nebo si „sladkosti“ vyrábím doma v podobě dortů či buchet bez cukru. Když jsem léčila střeva, cukr jsem nejedla vůbec. Nyní si ale zmrzku neodpustím. Naštěstí mě limitují veganské varianty, kdy mi chutnají pouze smetanové příchutě … což není vždy k dispozici.
  3. Kávu moc chuťově nemusím. Je to pro mě prostředek abych fungovala, když jsem unavená. Ráno nezačínám s tím, že bez kávy nepřežiji den. Pokud jsem unavená, dávám si ji případně až kolem poledne. Nicméně si myslím, že je lepší se jí vyvarovat.
  4. Ovoce mám moc ráda, ale nepřeháním to s ním. Dávám si občas na svačinu, nebo si třeba přidám jablko do svého ranního smoothie. Nijak vědomě se zde ale neomezuji. Včera jsem například snědla asi tak půl kila malin. Trhala jsem si je přímo do pusy na zahradě 🙂
  5. Maso a vejce jím, ale snažím se volit bio varianty. Červené maso si dopřeji maximálně 2x za týden. Nejčastěji vařím kuřecí či krůtí. Vajíčka jsou super na snídani, nebo si je přidávám do salátu.
  6. Ryby jsou plné kvalitních bílkovin a také obsahují velké množství zdravých tuků. Alespoň 1x za týden si dám například lososa.
  7. Luštěniny je pro zažívací ústrojí náročné zpracovávat, proto je jím pouze občas. Mám ráda hommos z cizrny, nebo polévku z červené čočky. Před přípravou je vždy namáčím den předem do vody a vařím je alespoň hodinu. Paleo dieta luštěniny „nepovoluje“, studie však potvrzují jejich prospěšnost díky vysokému obsahu bílkovin, vlákniny a železa.
  8. Zelenina tvoří základ mého jídelníčku, a to hlavně když je čerstvá. Dále také často vařím polévky na způsob pyré (z dýně, petržele, květáku, brokolice …)
  9. Ořechy a semínka jím pravidelně, ale ne v obrovských kvantech. Přidávám je zejména do salátů.
  10. Za studena lisované oleje používám denně, zejména kokosový a olivový olej.

A jak to vypadá v praxi? Jím když mám hlad, ne dle doporučení někoho jiného. Tělo si řekne co potřebuje. Mám dny, kdy jím dvakrát denně a dny, kdy jím častěji. Mé první jídlo je většinou zelené smoothie. Dbám na to, aby obsahovalo bílkoviny, tuky a dostatek vlákniny. Pokud svačím, většinou sním mrkev, okurek, fenykl a podobně, případně trochu ovoce jako jsou maliny, borůvky, nebo jablko. Obědy a večeře se skládají z velkého salátu s nějakou bílkovinu (maso, vejce, luštěniny, ryba …). Také mám ráda vývary a zeleninové polévky. Přílohy máme zřídka a občas si uděláme například bezlepkové těstoviny s pestem, rizoto, nebo bezlepkové palačinky.

Podvýživa

Živiny už v tuto chvíli získávám z potravy, pouze za určitých situací užívám multivitamínové kapsle.

Ráno si do smoothie občas přidávám kolagenní peptidy, NAC, nebo glutamin.

Toxiny z prostředí

  1. V kuchyni se snažím co nejvíce limitovat používání plastů. Nemáme teflonové pánve a hrnce, ale používáme granit, keramiku a ocel. Jídlo ohřívám na sporáku nebo v troubě a mikrovlnka je u nás téměř nevyužitá. Pijeme minerální nebo filtrování vodu.
  2. Čistící prostředky volíme obvykle v eko variantě, zejména prášek na praní. Nepoužívám aviváž a vždy si na pračce zapnu extra mácháni.
  3. Textil preferuji bavlněný, a to jak u oblečení, tak například u ložního prádla. Dále mám ráda viskózu, len a další přírodní materiály. Například polyester je opět plast.
  4. Matrace jsou často napuštěné chemikáliemi, proto při koupi nové vyperu povlaky, které vždy volím snímatelné. Nemáme koberce, které mohou opět roky uvolňovat do ovzduší chemikálie. Místo toho jsme si všude zvolili dřevěné podlahy či dlažbu.
  5. Kosmetiku se snažím vybírat přírodní, bez derivátů ropy. Říkám snažím se, ale kosmetiku mám ráda a používám i „umělé“ přípravky. Limituji však jejich množství tak, jak v tuto chvíli dokážu.
  6. Nekouřím, nepiji alkohol. Pouze výjimečně si dám například pivo, ale už jsem cca rok neměla nic alkoholického. Výjimečně pro mě znamená třeba 3 krát do roka v malém množství.
  7. Neužívám žádné léky, včetně hormonální antikoncepce, prášků na bolest a podobně.

Hormonální rovnováha

  1. Ráno piji zelený čaj, který mě „probere“, ale také je prokázáno, že tělo zbavuje přebytečného estrogenu.
  2. Téměř denně vykonávám fyzickou aktivitu, přestože mám 2 malé děti. Buď hlídá manžel, nebo si zacvičím, když menší spí. Dále běhám s kočárkem. Dříve jsem ale také jezdila na kolečkových bruslích a kole, chodila tancovat, běhala, plavala, lezla po skalách atd.
  3. Vyhýbám se cukru a jím potraviny které hladinu krevního cukru stabilizuj. Sem patří avokádo, kokos a produkty z něj, zelenina, maso a vejce …
  4. Pracuji se stresem
  5. Vždy si najdu čas pro sebe, řeknu si o pomoc a odpočívám.

Další intervence

  1. Sauna pro mě má obrovský význam, a to jak na fyzické, tak mentální úrovni. Umocňuje prokrvení organismu, posiluje cévy, zrychluje metabolismus, pocením podporuje detoxikaci …  Navíc při saunování uvolním mysl a zrelaxuji. Vybírám si wellness centra, která mají odpočinkové místnosti s relaxační hudbou.
  2. Studená sprcha je pro mě ranní „nakopávač“. Urychluje metabolismus, prohlubuje dech, pomáhá s otoky … a mám díky ní krásnou pleť a lesklé vlasy 🙂
  3. Chůze na boso je svým způsobem přirozená forma akupresury. Jsem přesvědčená, že boty a ponožky jsou pro nás nepřirozené a kůže by měla být mnohem více stimulována. Díky tomu lépe funguje celé tělo, zlepšuje se jeho držení a dochází k uvolňování endorfinů, hormonů štěstí.
  4. Masáže celého těla, které mi alespoň 3 krát do týdne provádí manžel 🙂

Z toho co čtete je evidentní, že abych si udržela zdraví, nemohu frčet na fast foodu a kávách. Dlouhodobý stres by se také mohl zvrtnout v návrat onemocnění. Když si přečtete knihu „6 pilířů zdraví“, která je volně dostupná na mých stránkách uvidíte, že toto všechno jsou však aktivátory autoimunitního onemocnění. Člověk nemůže očekávat, že bude dlouhodobě v remisi, když opět z vlastní vůle chorobu spustí skrze faktory, jež ji způsobily.

Berte prosím můj životní styl pouze jako příklad toho, jak si remisi udržet. Každý jsme totiž jedinečný. Je také nutné uvědomit si fakt, že jsem chorobu léčila z mnoha stran. Jsem přesvědčená, že díky dietě bych se pravděpodobně dostala do klidového stádia onemocnění. To by se však nejspíš časem vrátilo, kdybych nevyléčila i infekci, psychiku, leaky gut ... .

A teď to nejdůležitější na závěr. Naučila jsem se komunikovat se svým tělem. Bezpečně poznám, kdy mám zpomalit a odpočinout si. Také vím, co mé tělo potřebuje za živiny a ty mu v pravou chvíli dodám. Když cítím jakýkoliv diskomfort nečekám na zázraky, ale ihned si nasadím několikadenní očistnou kůru v podobě zelených smoothie. Naučila jsem se rozlišit chuť na něco sladkého a skutečné potřeby svého těla.

Vést dialog se svým tělem je tou nejdůležitější komponentou v léčbě i při udržení dlouhotrvajícího zdraví 🙂

Práce lékařky a studium medicíny z různých perspektiv je již více než 10 let mou největší vášní a koníčkem. Skrze vlastní zkušenost s vážným autoimunitním onemocněním -ulcerózní pankolitidou- jsem se odklonila od striktně západní medicíny a nyní provádím lidi na cestě za uzdravením pečlivým propojením konvečních, alternativních a psychoterapeutických metod zapracovaných do jednoduchého konceptu. Jsem přesvědčená, že autoimunitní onemocnění  můžete léčit a vyléčit, tak jako se to podařilo mě. Můj příběh si přečtěte zde >> >
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.